Dieta DASH, czyli dieta, która obniża ciśnienie

Posted by in Dieta, Potrawy

Dieta DASH nie jest cudowną dietą odchudzającą mimo że przy jej stosowaniu na pewno stracimy kilka kilogramów. Dieta DASH opracowana przez amerykańskich naukowców ma przede wszystkim zapobiegać nadciśnieniu i wspomagać ewentualne leczenie nadciśnienia. Jest to dieta zalecana nie tylko przez amerykańskich, ale także przez polskich kardiologów. Opiera się przede wszystkim na zasadach zdrowego żywienia, które każdy z nas powinien stosować na co dzień. Dieta DASH zakłada przede wszystkim ograniczenie ilości spożywanej przez nas soli. Każdego dnia każdy z nas zjada 3 łyżeczki soli dziennie. Stosując dietę DASH ilość dziennie spożywanej soli musimy ograniczyć maksymalnie do 1/2 łyżeczki. Po 2, maksymalnie po 3 dniach ograniczona ilość soli w pożywieniu przestanie nam przeszkadzać tym bardziej, że sól możemy zastąpić dodając do potraw zioła. Osoby bez nadwagi powinny tak komponować swoje posiłki, aby w ciągu dnia organizm otrzymał 2000 kcal, przy nadwadze liczbę dostarczanych organizmowi kalorii należy ograniczyć do 1500. Każdego dnia jemy 5 lub 6 niewielkich posiłków, które należy skomponować ze składników należących do 8 grup produktów spożywczych. Jedna grupa tych produktów to pełnoziarniste produkty zbożowe, kolejna to warzywa, kolejna grupa dozwolonych a wręcz zalecanych produktów to owoce, jeszcze kolejna nabiał (chudy), przedostatnia i ostania grupa produktów to mięso, ryby i tłuszcze. Produkty z grupy pierwszej, czyli pełnoziarniste produkty zbożowe jemy w ilości 7 porcji. Na jedną porcję tych produktów może się składać 1 kromka razowego pieczywa, ale może to być także 1/2 szklanki ugotowanej kaszy gryczanej. Jeżeli chodzi o warzywa, to każdego dnia powinniśmy zjeść ich 5 porcji. Na jedną porcję warzyw może składać się 1 szklanka warzyw surowych lub 1/2 szklanki warzyw ugotowanych. Jedną porcję może stanowić także 170 ml soku z warzyw. Na 5 porcji owoców może składać się przykładowo 1/2 szklanki suszonych owoców, może to być także 1/2 szklanki truskawek czy malin lub jedno jabłko. 90 gram mięsa drobiowego lub ryb składa się na jedną porcję mięsa lub ryb. Osobom z nadciśnieniem zaleca się jedzenie raczej tłustych ryb morskich, a nie mięsa. Jeśli już jemy mięso to powinny to być potrawy przygotowane na parze, gotowane lub grillowane. W ciągu całego tygodnia dopuszczalne jest zjedzenie 2 porcji słodyczy. Na jedną porcję wybieramy łyżkę dżemu, 3 kostki gorzkiej czekolady, możemy też zjeść łyżkę cukru.