Dieta na wzmocnienie kości

Posted by in Dieta, Potrawy

Z upływem lat kości każdej kobiety stają się bardzo kruche, większości kobiet zagraża więc osteoporoza. Na słabnięcie kości wpływ ma nie tylko upływający wiek, ale także niedobory witaminy D. Większość mieszkańców naszego kraju cierpi na niedobór właśnie tej witaminy. Winą jest położenie geograficzne, gdyż witamina D należy do witamin wytwarzanych przez organizm, jednak jest do tego niezbędne słońce. Niedobór witaminy D, która ułatwia wchłanianie wapnia jest pośrednią przyczyną osteoporozy. Dlatego jeżeli chcemy mieć mocne kości, jeśli zależy nam na uniknięciu osteoporozy zadbajmy o dietę, która będzie jednocześnie źródłem witaminy D, a więc jednocześnie ułatwi przyswajanie wapnia. Do produktów, które koniecznie muszą znaleźć się w diecie wzmacniającej kości należą przede wszystkim mleko oraz jego przetwory. Niezbędne w diecie zapobiegającej osteoporozie są jogurty, twarogi i oczywiście mleko (pod warunkiem, że nasz organizm tolerują zawartą w mleku laktozę). Spośród produktów mlecznych produktem o największej zawartości wapnia jest jogurt. Najlepiej jest wybierać jogurt naturalny, gdyż nie jest do niego dodawany cukier, sztuczne barwniki i konserwanty. Po nabiał powinniśmy sięgać przynajmniej dwa razy dziennie. Niezwykle bogatym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie. Zapobiegając osteoporozie jedzmy makrele, tuńczyka, mintaja i dorsza. Ryby te dostarczą nam nie tylko witaminy D, ale również kwasów omega-3. Kwasy omega-3 sprzyjają zachowaniu gęstości kości. Dietetycy zalecają sięgać po ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu. Warto sięgnąć także po wszelkie rodzaje orzechów oraz po pestki słonecznika. Zarówno orzechy (ziemne, włoskie, laskowe, pistacje czy migdały), jak i pestki słonecznika zawierają magnez. Magnez z kolei z jednej strony przyczynia się do aktywowania witaminy D, a z drugiej strony wspomaga transport wapnia do kości. Jeżeli zależy nam na racjonalnej, wspomagającej kości diecie wykluczmy z diety zawierające duże ilości fosforu napoje gazowane. Zawarty w tych napojach fosfor powoduje, że wapń jest wypłukiwany z organizmu. Na niekorzyść stanu naszych kości wpływające także napoje energetyzujące, herbata i mocna kawa. Napoje te zawierają kofeinę, która ma negatywny wpływ na mineralizację kości. Najlepiej jest więc tego typu napoje wykluczyć lub przynajmniej znacząco ograniczyć ich spożycie. Należy także ograniczyć spożywanie potraw zawierających szczawiany.